שיחות הוידאו הפכו בשנים האחרונות מחלום רחוק ואפילו מדע בדיוני, למציאות בשטח. השיחות הללו מתקיימות ממש מידי יום בידי מיליוני משתמשים בכל רחבי העולם והופכות את הקשר בין אנשים, גם כאלו שנמצאים במרחק עצום אחד מהשני, לחזק הרבה יותר וקרוב יותר מאי פעם. כמעט כמו שיחה פנים אל פנים.
כיום, הכוונה בשיחות וידאו היא לשיחות אשר מתקיימות בין שני מחשבים, באמצעות תוכנות מסוימות. בזמן האחרון החלו מפתחות הדפדפנים השונים להציע תוכנות כאלו גם כאפשרות מובנית בדפדפן עצמו, מה שחוסך את הצורך בהתקנה של תוכנה ובהירשמות אליה מראש.
כך או כך, הרעיון פשוט: כיום, בכל מחשב יש מצלמה מובנית, או מצלמה נלווית אשר מוצמדת למסך. מה שבעבר נקרא 'מצלמת רשת' - מצלמה אשר מאפשרת לצלם את המשתמש או לשדר תמונת וידאו. כיום, המצלמות הללו מאפשרות למעשה לבצע 'שידור חי' של אותו משתמש, באופן ישיר.
אותו שידור חי הוא שמשמש את התוכנות השונות לשיחות וידאו. בכל מחשב ישנו אדם אשר מצולם על ידי אותה מצלמה, ומתקשר עם חברו על גבי הרשת. דרך ערוץ זה מועברים גם התמונה וגם הקול, וכך למעשה שני האנשים מדברים ביניהם, כאילו היו באותו חדר בדיוק.
ישנן כיום לא מעט תוכנות וידיאו אשר מיועדות למשתמש הביתי (וגם למשתמשים העסקיים, אם כי בתנאים מסוימים, כפי שנציג בהמשך). אלו כמה מהמובילים שבהם:
שדרוג נוסף לו זכה העולם הזה, הוא כניסה אל הקהילייה העסקית. יש בכך הצדקה גדולה אפילו יותר מהשימוש הביתי: כיום, עסקים רבים מתפרסים על פני כל הגלובוס או על פני חלקים נרחבים באותה מדינה, ופערי הזמנים והמרחקים יכולים להקשות מאוד על העבודה הרציפה. שיחות הוידיאו מפצות על הפער הזה.
בעזרת שיחות הוידיאו, אנשים אשר נמצאים בשני קצוות הגלובוס או המדינה, יכולים לדבר ביניהם כאילו היו באותו משרד; ניתן לערוך ישיבות צוות משותפות כאשר בפועל, רק אדם אחד נמצא באמת במשרד ואילו השאר - בבית, בבית קפה או בשדה התעופה; ניתן לחסוך בזמן ולהעביר מסרים בין אנשים, גם כאלו שלוקחים זמן, מבלי להמתין שייפגשו.
החיסכון כאן הוא עצום, אך חשוב לזכור כי שירות כזה חייב להיות איכותי ואמין יותר מהשירות שמקבלים המשתמשים הביתיים. האחרונים, יכולים להתפשר על איכות הקול, המהירות והקו. כאשר מדובר בשיחות עסקיות, יש צורך להבטיח קו נקי מרעשים ומבעיות, כדי להשיג שיחה איכותית בה כולם ישמעו את כולם.
מעבר לזה, תוכנות לשיחת וידיאו אשר מיועדות לעסקים חייבות לכלול כמה וכמה כלים ותוספים: תמיכה בשיחת ועידה רבת משתתפים, אפשרות להצגת מסכי הוידאו של המשתתפים על פני מסכים גדולים וכדומה. כאן, היכולות חייבות להיות מתקדמות ומגוונות הרבה יותר מאשר אלו של המשתמש הביתי.