השם VOIP (ראשי תיבות של Voice over Internet Protocol) מתייחס לטכנולוגיה בה מועברת תקשורת קולית בצורה דיגיטלית על תשתית רשת אינטרנטית. מרכזיות VOIP הן מרכזיות היודעות לבצע מיתוג של תקשורת קולית זו בין מכשירי קצה התומכים בטכנולוגיה. מכשירים אלה לוקחים את הקולות האנלוגיים וממירים אותם לאותות דיגיטליים מכווצים המשודרים אל מרכזיות VOIP המנתבות את השידור אל הנמען מן הצד השני, שם האותות הדיגיטליים מפוענחים ומוסבים בחזרה לקולות אנלוגיים אותם אנו מסוגלים לשמוע.
כיום מוצעים בשוק שני סוגים עיקריים של מרכזיות VOIP:
בעת קבלת ההחלטה על הטכנולוגיה המועדפת עליך, צריך קודם כל להבין מהם היתרונות והחסרונות הטכנולוגיה. הנה כמה מן היתרונות העיקריים בעת התקנת מרכזיות VOIP:
אם ברצונך להזיז יחידת קצה מסוג VOIP ממקום למקום, כל שעליך לעשות הוא לחבר את היחידה לכל חיבור רשת במשרד. אין צורך בתשתית ייחודית או קופסת מיתוג מה שמוביל לחיסכון משמעותי בהוצאות בגין פריסת תשתיות תקשורת. בנוסף, אין צורך להביא טכנאי בכדי להעביר שלוחה ממקום למקום - פשוט לוקחים את השלוחה ומחברים אותה אל חיבור רשת במקום החדש..
מרכזיות VOIP מאפשרות למקם שלוחות שיתחברו אל המרכזיה בכל מקום בו קיים חיבור אינטרנט, מה שמאפשר מיקום שלוחות גם במקומות מרוחקים (לעיתים אף במדינה אחרת!), שיתנהגו עדיין כאילו הן מחוברות למרכזיה ישירות. בצורה זו ניתן לקיים שיחות בעלות 0 בתוך האירגון (לדוגמא: בין סניפים שונים של האירגון) כאילו היו שיחות פנימיות.
הממשקים המשופרים של מרכזיות VOIP מאפשרים חיבור קל למערכות CRM שונות, מתן מידע ודוחות מתקדמים וניהול המערכת מרחוק. כך ניתן לשפר את יכולת השליטה על ביצועי ותפקוד המרכזיה לאורך זמן.
החיסרון העיקרי של מרכזיות VOIP הוא במחיר הגבוה שלהן באופן יחסי למרכזיות רגילות (עד לרמה של פי 2 ממחיר מרכזיה דיגיטלית רגילה). נשאלת השאלה האם היתרונות הרבים של מרכזיית VOIP מצדיקים את העלות? כל אירגון צריך לבצע את החישוב לעצמו בכדי להגיע להחלטה לגבי התשובה לשאלה זו.
אחד השחקנים המשמעותיים בשוק מרכזיות ה-IP הוא חברת Avaya, המציעה את פתרון Avaya IP Office. כיום הותקנו בעולם מעל 110,000 מערכות מסוג זה, בהן משתמשים מעל ל-3.6 מיליון משתמשים. הנה כמה מן הפתרונות המוצעים על ידי חברת Avaya:
מרכזיית AVAYA IP Office מיועדת לעסקים גדולים יחסית, ומאפשרת חיבור עד 360 שלוחות ו – 120 עורקים. אל היחידה הראשית ניתן לחבר עד 4 ממשקי PRI, 60 ערוצי VOIP וכרטיס המאפשר חיבור אל 4 קווי חוץ אנאלוגיים.
מרכזיית AVAYA IP Office למיועדת לעסקים קטנים יחסית, ומאפשרת חיבור עד 8 עמדות דיגיטאליות, 4 שלוחות רגילות ו-16 ערוצי VOIP.